AD.nl i n t e r n e t t e n / p c | ||
januari 2003
Internetdaten is enorm populair. Toch kleven er bezwaren aan het vinden van een vrijer via het web: internetdaters zijn te kieskeurig. Verder denken dan het eigen straatje is er meestal niet bij. Suzanne (35) heeft een drukke baan en een vaste vriendenkring. Niet bepaald ideale omstandigheden voor het ontmoeten van nieuwe mensen. Van daten via internet had ze wel eens gehoord, maar het leek haar niets. Tot een vriendin, die nu samenwoont met haar internetlover, haar wist te overtuigen van de voordelen. Online daten is simpel en snel. ,,Ik werd zo enthousiast over haar verhalen, dat ik me direct op dezelfde website inschreef'', aldus Suzanne. Singles begeven zich massaal in het datingcircuit op internet. Relatieplanet,Topdate, E-matching en Love@Lycos, het aanbod van online datingbureaus is schier eindeloos. Hoewel voornamelijk bevolkt door dertigers, lijkt leeftijd er niet toe te doen. Door jong en oud wordt naar hartelust ge-maild, ge-chat - en als het even meezit - ge-date. Een relatie zoeken op deze manier heeft echter een keerzijde, vrezen relatie-deskundigen. Sociaal-psychologe Pieternel Dijkstra is bang dat internetdaters zich te veelbeperken in hun keuze. ,,Als je uitgaat sta je voor meer mogelijkheden open. In de kroeg hebben mensen een bredere kijk op hun omgeving dan via het internet. Internetdatingbureaus vernauwen je beeld.'' Aan mogelijke partners via internet worden hoge eisen gesteld. Op sommige sites, zoals Onehello en D-date kunnen zoekende singles een ideale liefdespartner samenstellen. Europees, of liever exotisch? Een hbo-opleiding, of toch maar universiteit? CDA-er of atheïst en wel of geen kinderen, zijn nog maar een paar van de vele eigenschappen waarop geselecteerd kan worden. Soms gaat het wensenlijstje nog verder, want ook op seksueel gebied kunnensingles kijken of er een klik is. Zo zien we, ook op Onehello, dat een zekere Hilde vaak aan seks denkt, maar dat experimenteren voor haar niet zo nodig hoeft. Volgens Dijkstra zijn we bij het zoeken van de perfect match geneigd een partner te kiezen, die op ons lijkt.: ,,Dat is makkelijker, want zo voorkom je meningsverschillen. Als ideeën erg verschillen, kan iemand aan zichzelf gaan twijfelen. Mensen zoeken iemand die hun zelfbeeld bevestigt.'' Internetdaters gaan selectief te werk. Branddating spant wat dat betreft de kroon. Deze site koppelt potentiële lovers aan elkaar op grond van voorkeuren voor bepaalde merken: Hema-onderbroek zoekt Calvin Klein-slip. Standaardcriteria als leeftijd, kleur ogen, hobby's, en beroep maken plaats voor een zoekprofiel als 'Vrouw 1960 zoekt man: Volkswagen, Grolsch, Mexx, Danerolles, Albert Heijn.' Verlanglijstjes zijn leuk, maar bieden geen garanties. Integendeel. Niet alle internetdaters zijn even eerlijk en met de anonimiteit die het internet biedt,ligt misleiding op de loer. De verleiding om jezelf leuker te maken dan in werkelijkheid is groot. Een paar jaartjes en kilootjes eraf en voilà: daar is de ideale huwelijkskandidaat. Niemand die er achter komt. Zo had Roos (37) uit Rotterdam een jaar lang een relatie met een gescheiden man. Na een romantische vakantie bleek de heer in kwestie toch minder gescheiden te zijn dan hij beweerde. ,,Hij heeft me een jaar lang voorgelogen. Toen ik daar achter kwam, ben ik er direct mee gestopt. Van mij hoeft het niet meer, internetdaten.'' Fysieke aantrekkingskracht is een belangrijke factor in relaties, volgens sociaal psychologe Esther Kluwer van de Universiteit van Utrecht. ,,Op internet kunnen mensen alleen afgaan op de persoonlijkheid van de ander. Wie er op het eerste afspraakje achter komt dat de potentiële kandidaat er niet uitziet, kan zich daar natuurlijk over heen zetten, maar gebruikelijk is dat niet. Het feest gaat dan meestal niet door.'' Hier kan Lucia (33) over meepraten: ,,Ik heb per e-mail heel leuk contact gehad met een man, maar ik knapte totaal af toen ik zijn stem door de telefoon hoorde. Bij een ander overkwam me hetzelfde toen ik hem in levende lijve ontmoette.''Lucia heeft het internetdaten opgegeven en doet nu zelf aan relatiebemiddeling met haar bureau '3 minute dating', waarbij alleenstaanden binnen een paar minuten een goede indruk moeten zien achter te laten. ,,Precies genoeg om erachter te komen of het klikt met de persoon aan de andere kant van de tafel,'' zegt Lucia. ,,Je hoort en ziet iemand meteen en dat is toch wel essentieel.'' Psychologe Dijkstra vreest dat internetdaten mensen eerder uit elkaar drijft als we mogelijke partners bij voorbaat uitsluiten op basis van haarkleur of kledingstijl. ,,Via internet kun je veel doelbewuster selecteren, maar dit kan ook in je nadeel werken. Wanneer mensen op grote schaal via internet contact zoeken, dan loop je het gevaar dat ze alleen nog maar in hun eigen straatje denken. Ze staan niet meer open voor andere meningen en mensen. Dat is niet erg sociaal.'' Bron:
|
||