12 december 1998

Internet maakt Libelle fris

Schoorvoetend begeven vrouwenbladen zich op internet. Libelle ligt een straatlengte voor met een site over boerenkool, Youp en de varkens, en de midlife-crisis van 35-jarige vrouwen.

 

Caroline is 35. Ze heeft een partner, kinderen, een huis en een baan, net als haar vriendinnen. 'We hebben ons leven keurig op de rails', schrijft ze aan Libelle. 'En ineens beginnen we te twijfelen. Hebben we ons leven wel zo ingericht als we ťcht willen? Wie zijn we, wat beweegt ons?'

De reacties van anderen Libelle-lezeressen zijn verrassend. 'Neem een lover', 'ga voor jezelf leven', 'gooi het roer om nu het nog kan'. Libelle, met een oplage van 700 duizend en zo'n tweeŽnhalfmiljoen lezers nog steeds het grootste vrouwenblad van Nederland, is aan het verjongen. Niet zozeer in het blad zelf als wel op Internet, waar Libelle sinds februari een eigen site heeft.

Libelle is niet het enige vrouwenblad op internet. Margriet, MarieClaire, Cosmopolitain, BeauMonde en Viva zijn er ook te vinden, alleen zijn die sites niet veel meer dan aangeklede inhoudsopgaves van de betreffende tijdschriften. Viva weet zelfs dat niet op te brengen. 'Volgend jaar zijn we terug', is de enige informatie die het weekblad verstrekt.

Wie www.opzij.nl intikt komt niet terecht bij het gelijknamige feministische maandblad, maar bij het Hollandse Huishouden, onafhankelijk damesblad voor de man van nu en het mens an sich. Het Hollandse huishouden, een idee van journalist Wouter klootwijk, biedt vooral veel tekst over zijn eigen advertentiebeleid, waarop het 'damesblad' bijzonder trots is: 'Coca cola kan bij ons alleen adverteren als in de advertentie wordt uitgelegd waarom cola zo'n goeie kruipolie is. (...) Het Hollandse Huishouden leest de reclame de les. Donder op zeg, met je Cora van Mora.'

Minder moeite met reclame heeft Cleopatra, webmagazine voor eigenzinnige vrouwen dat geen gedrukte equivalent heeft, maar uitsluitend via het net te consumeren valt. Ook eigenzinnige vrouwen blijken zich te bekommeren om de kleur van hun kapsel ('Mooi rood is niet lelijk') en nagels (Wat dacht je van bloedrood?'), mode, gezondheid en seks. het prachtige vormgegeven Cleopatra mikt op de hoger opgeleide vrouw, voor wie internet geen geheimen heeft, die werkend is en vooral erg modebewust. Een soort Elle op internet.

Van de bestaande vrouwenbladen op internet is Libelle de meest geavanceerde. De site is geen slap afstreksel van het blad, maar ademt wel de Libellesfeer. Er zijn tips voor dagjes uit, voor een leuke kinderverjaardag, kooktips, kleedtips, fittips en computertips. Er is een recept van de dag van Wilma (maandag: boerenkoolschotel met mozzarella, woensdag: kabeljauw met venkel en bacon) en er is een minicursus Internet.

Via de Libelle-site kan bovendien moeiteloos worden doorgesurfd naar het New age Net, Sesamstraat en het Vitamine informatie bureau. Columnisten Tineke Beisheuvel geven commentaar op actuele gebeurtenissen, waarop lezeressen vervolgens reageren. Deze week wordt druk gediscussieerd over de varkens van Youp.

De uitwisseling van meningen en ideeŽn is de essentie van de internet-Libelle, zegt webpublisher Liesbet Zikkenheimer. 'Ik wil met die site een vrouwengemeenschapsgevoel creŽren. het moet een plek zijn waar lezeressen elkaar ontmoeten en waar ze graag vertoeven. Onlangs kregen we een bedankbriefje van twee vrouwen die elkaar via de site hadden leren kennen. Ze bleken in dezelfde straat te wonen en zijn nu de dikste vriendinnen.'

Toen Zikkenheimer in februari met de site begon, was haar streven om eind van het jaar een bezoekersaantal van 10 duizend per week te halen. Het zijn er inmiddels 15 duizend. het profiel van de bezoekers wordt op dit moment onderzocht. 'Voor zover ik het nu kan zeggen, zijn het vooral de jongere Libelle-lezerssen, vrouwen van rond de vijfendertig', zegt Zikkenheimer. 'Dat was ook precies de bedoeling. internet geeft Libelle een frisse, verjongende uitstraling: mensen kijken ervan op dat uitgerekend Libelle met zo'n nieuw medium bezig is.'

Uitgeverij VNU wil meer gaan doen met vrouwen en Internet. De site van Libelle speelt daarbij een belangrijke rol. De komende tijd zal daar druk worden geŽxperimenteerd. de nieuwste kleding uittesten op je eigen foto, een live modeshow, overal wordt aan gedacht. Zikkenheimer: 'Voorop staat dat de site zo laagdrempelig mogelijk blijft. Dat is onze kracht.'