Nieuws
   Strategie
   Stelling
   Agenda
   Bedrijfsprofielen
   Bannercompetitie
   Online Campagnes
   Adfo Internetgids
   Nieuwsbrief
   Vacatures
   AdfoShop
   Abonnement
   E-mail
 

   Dataline
   Adfo/BBC-scan
   Mail Select
   Toplinks
   Ik wil bellen
   Stockfoto's
   Accommodaties
   Slogan
 
Iets interessants te melden? Stuur dan je quote naar de redactie
 

   
 

 
 



nummer 3, maart 2001  

N I E T E S @ A D F O W E B . N L
N I E T E S @ A D F O W E B . N L

Het net biedt de mogelijkheid om veel meer, maar ook andere en nieuwe arbeids- en creatieve kracht te betrekken: op afstand. Dit creëert nieuwe kansen voor vrouwen, vooral in combinatie met e-commerce.

Weinigen staan stil bij het uitstekende platform voor virtueel tele- en thuiswerken dat internet ons biedt. vooral vrouwen die tot nu toe op zoek waren nar deeltijdbanen om privéleven en werk te kunnen combineren ontdekken dat, met behulp van internet, het nu mogelijk is van thuis uit en op de tijdstippen dat dat het beste uitkomt werkzaamheden te gaan verrichten. Een goed voorbeeld van een virtueel bestierd bedrijf is de winkel Babycompany, alleen te vinden op internet met een virtuele winkel. Achter dit concept zitten twee dames die, nadat ze gestopt waren met werken en tijd aan hun gezin hadden besteed, weer zin hadden om iets te ondernemen. Daar fulltime en het gezinsleven niet goed te combineren waren, werken ze nu vanuit huis. Een fysieke winkelruimte is er toch niet.

In de journalistiek, een werkveld dat al lange tijd overbevolkt word door schrijvende dames die op freelance basis operen, zijn ook goede voorbeelden te vinden. Zo heeft Jolanda Pikkaart haar bedrijf opgebouwd en zich gespecialiseerd in schrijven voor het web. Twee jaar geleden nog in vaste dienst als personeelsmedewerker, nu geheel zelfstandig met schrijven van cursussen op dat vlak. Via het virtueel netwerk kan iedereen haar vinden en wordt ze ook echt gevonden. Marketing hoeft ze nauwelijks meer te doen, de pr-machine op internet doet voor haar het werk. De 'vrouwenbedrijven' kunnen met internet ook elkaar ondersteunen en doen dat met een vrouwenbedrijf.pagina.nl

Komen de nieuwe economische ontwikkelingen vanuit deze onverwachte hoek? en biedt internet nieuwe mogelijkheden voor het ontwikkelen van en het verlichten van de druk op de arbeidsmarkt? De toekomst zal het ons leren.

vrouwenbedrijf.pagina.nl
www.babycompany.nl
www.schrijven.net

Liesbet Zikkenheimer
is zelfstandig internetadviseur
http://www.zicnet.nl



 
Wie van de vier?
stemWelke van de vier gepresenteerde banners vindt u het best?
Breng direct uw stem uit in de Bannercompetitie en kijk hoe anderen oordeelden.
 
COMMENTAAR

Voor de armen
door Peter Olsthoorn

Of het nu door de recessie komt, is niet zo goed te achterhalen; maar feit is dat er ineens een bedrijfsmodel opdoemt voor online publicaties. Dat model heet: we duwen de webbezoekers hele grote, liefst traag bewegende banners door de strot, tenzij hij of zij de rekening voor de content betaalt. Of andersom: als je zonodig gratis van ons werk wilt genieten, dan zullen je webpagina's barstensvol opzichtige advertenties staan.
Een paar maanden terug presenteerden we in de printuitgave van Adfo Web aan de hand van het voorbeeld Staatsloterij de trend om groter te gaan adverteren. Die trend zet door, bij sommige uitgaven met een grote ommezwaai, alsof de marketingmanager de redactie het mes op de keel zette: slikken of stikken, letterlijk dan. Bij andere partijen gaat het geleidelijker.
Het lijkt logisch; als het volk banners negeert, vergroot je de banners net zo lang, tot het er, letterlijk, niet meer omheen kan. Maar internetters, verwend als ze zijn met gratis voorstellingen, vinden dat niet leuk. Dan is de volgende stap om hen tegemoet te komen: een uitgave zonder banners, maar met een betaald abonnement. Die bannervrije uitgave kun je dan ook in je postbus krijgen.
Heel logisch, maar de vraag is hoe dat uitpakt met een tegelijkertijd plaatsgrijpende schaalvergroting c.q. sanering in online uitgaven. Maar we moeten onmiskenbaar toe naar inhoud waar de abonnee voor wil betalen.
Gevaar dat hierin schuilt, is slechts de minder bedeelden worden bereikt, c.q. lastiggevallen met banners. En ja, dat is deels al het geval met commerciële televisie, maar maatschappelijk ongewenst en wellicht ook voor marketeers.
 
 
 
   Naar boven
   Colofon
   Adverteren
   Sitemap
 
 
Adfo Web Online is een productie van Samsom Uitgeverij. Auteursrechten voorbehouden. Privacy statement
Mocht - onbedoeld - twijfel bestaan over het auteursrecht op gegevens of afbeeldingen op deze site neem dan contact op met de
site-redactie.
Voor technische vragen en opmerkingen neem contact op de webmaster.

| Nieuws | Strategie | Stelling | Agenda | Online Campagnes | Bedrijfsprofielen | Bannercompetitie |
| Adformatie online | Adfo Direct online | Sales online | Marketing online | Communicatie online |